Tematem zajęć było uzmysłowienie uczestnikom warsztatów, co to są dźwięki oraz jak ważna jest cisza, która jest „surowcem” dźwięków. Młodzież dowiedziała się o istnieniu fali akustycznej, którą można dzięki mikrofonowi zamienić na falę elektromagnetyczną. Prowadzący wytłumaczyli na czym polega różnica w natężeniu dźwięku, jak się to ma do głośności i o szumie tła akustycznego.

Kolejnym zagadnieniem była wysokość dźwięku i wytłumaczenie, dlaczego częstotliwości harmoniczne pasują do siebie w odbiorze przez słuchacza. W ten sposób wytłumaczyliśmy zarówno teoretyczną, jak i praktyczną metodę odróżniania dźwięków i nauczyliśmy śpiewania gamy muzycznej. Pokazaliśmy metody teoretycznego obliczania interferencji fal akustycznych, które w rzeczywistości pięknie współbrzmią lub są nieprzyjemne w odbiorze.

Drugim kluczowym zagadnieniem tych zajęć było przybliżenie wiadomości o głosie ludzkim i mowie. Omówiliśmy emisję głosu i pokazaliśmy przykłady różnych sposobów wydobywania dźwięku z aparatu mowy człowieka. Pokazaliśmy uczestnikom warsztatów rożne przykłady dykcji, wymowy i najczęściej spotykane błędy językowe.

W części praktycznej młodzież miała okazję usłyszeć swój własny głos odbierany przez mikrofon prowizorycznego studia nagraniowego. Uczestnicy mówili i śpiewali badając jak mikrofon „słyszy” w zależności od natężenia dźwięku, odległości od ust, czy pochylenia membrany w stosunku do źródła dźwięku. Każdy mógł nagrać piosenkę lub fragment tekstu i posłuchać swoich dokonań. Aby nasz głos brzmiał jak najlepiej wykonywaliśmy ćwiczenia dykcyjne i rozluźniające aparat mowy. Na koniec zajęć młodzież utworzyła chór i wspólnie nagrała kilka piosenek, które stanowią doskonałą pamiątkę z zajęć.

© laboratorium poszerzania horyzontów 2007 - 2008